Hoe zorg je ervoor, dat je kinderen programmeren leuk gaan vinden?

Programmeren is niet alleen voor volwassenen – kinderen van vele leeftijden kunnen deze vaardigheid leren, wat hen zal helpen een succesvolle toekomst op te bouwen en hen de vaardigheden te geven die ze nodig hebben om zich bezig te houden met de wereld om hen heen. Als je niet bekend bent met de beste codeerprogramma’s voor kinderen of weet waar je moet beginnen, hebben wij enkele tips om je op weg te helpen.

Codeeractiviteiten voor kinderen

Om kinderen enthousiast te maken voor programmeren, moet je de activiteit toegankelijk voor hen maken. Te moeilijk, en kinderen raken te gefrustreerd om verder te leren. Te eenvoudig of niet boeiend, en kinderen zullen in de eerste plaats niet geïnteresseerd zijn.

Een manier om de juiste codeeractiviteit voor je kind te kiezen, is door uit te gaan van hun leeftijdsgroep. Activiteiten op leeftijd hebben het juiste niveau van betrokkenheid en complexiteit, waardoor je kind geïnteresseerd blijft in het leren.

Drie tot vijf jaar

Betrek jongere kinderen met spelletjes die programmeerlessen bevatten. Leuke activiteiten zoals het bordspel Robot Turtles of het doeboek “Hello Ruby: Adventures in Coding” leren kinderen de basisbeginselen terwijl ze plezier hebben. Ze wekken de belangstelling voor programmeren, die bij kinderen kan blijven hangen als ze ouder worden.

Vijf tot zeven

Als kinderen die leren programmeren ouder worden, kunnen ze beginnen met het verkennen van activiteiten die meer gericht zijn op programmeren en minder op spelen. Met ScratchJr kan deze leeftijdsgroep verhalen en spelletjes ontwerpen terwijl ze leren over het oplossen van problemen en creativiteit.

Zeven tot tien

Voor deze leeftijdsgroep wil je codeeractiviteiten die variëren van eenvoudig tot gemiddeld, afhankelijk van de eerdere codeerervaring van je kind. Swift Playgrounds, een app, is kleurrijk en toegankelijk voor jonge kinderen, maar kan ook worden gebruikt om echte code te schrijven om de grondbeginselen te leren. LEGO® WeDo integreert een verscheidenheid aan wetenschappen in de programmeerervaring waarbij kinderen hands-on leren over programmeren en engineering.

Tien tot dertien

Oudere kinderen kunnen deelnemen aan praktische codeerervaringen die meer geavanceerd zijn. Scratch, ontwikkeld door MIT, is gratis te downloaden software waarmee kinderen stukjes code kunnen slepen en neerzetten om van alles te maken, van geanimeerde scènes tot spelletjes. LEGO® Mindstorms combineert programmeren met een fysieke ervaring, waarbij kinderen zelf aan de slag gaan met het ontwerpen, bouwen en programmeren van een creatie.

Als je zelf verstand hebt van programmeren, kun je altijd proberen een spel te maken met je kinderen in gedachten, maar deze spellen en activiteiten zijn intuïtief voor kinderen en ouders die geen ervaring hebben met programmeren. Voel je vrij om coderingsspelletjes voor jongere leeftijden te gebruiken met oudere kinderen die geen ervaring hebben met programmeren of in een langzamer tempo leren. Als je kinderen in verschillende leeftijdsgroepen hebt, speel dan een codeerspel dat bedoeld is voor het jongste kind met iedereen erbij.

Welke programmeertalen zijn goed voor kinderen?

Er zijn zoveel programmeertalen, dat je waarschijnlijk niet weet welke goed zijn voor kinderen. De taal moet gemakkelijk genoeg zijn voor kinderen om te begrijpen en zich te concentreren op het ontwikkelen van de vaardigheid zonder zich overweldigd te voelen. Tegelijkertijd wil je dat oudere kinderen een soort uitdaging hebben waardoor ze geïnteresseerd blijven leren en een basis leggen voor geavanceerde programmeerconcepten in de toekomst.