Zullen VR-games de traditionele games vervangen?

Met het jaar worden de mogelijkheden van Virtual Reality steeds groter. Er kan steeds meer. Daarom kwam bij ons de vraag op; zal VR ooit het traditionele scherm gaan vervangen? Wij hebben het gevoel dat zodra 3D-spellen populair werden 2D-spellen niet echt verdwenen. Er was een overgangsperiode waarin draagbare consoles zoals de Game Boy en GBA populaire 2D-spellen hadden en de N64 en de PS1 de 3D-spellen hadden. Er zijn nog steeds zeer populaire 2D indie games zoals Binding of Isaac voor PC, maar de meeste populaire 2D games zijn voor de smartphone markt en worden vanaf nu als meer casual beschouwd, terwijl gewone handheld consoles zoals de 3DS en PSVita vooral 3D games zijn.

Lastige vraag

Wij zien zeker het argument dat je soms gewoon wilt chillen, gaan zitten en een shooter spelen (met controller of muis en toetsenbord). Het spelen van shooters in VR is natuurlijk fysiek intensiever, en daar ben je misschien niet altijd tegen opgewassen. Maar of VR het gamen op een plat scherm in zijn geheel zal vervangen, is niet wat ik hier wil bespreken.

Er is specifiek één type spelgenre dat ik in gedachten heb – dat zijn autoracespellen. Ik heb me verdiept in de Dirt Rally-serie, en ik heb het gevoel dat VR essentieel is voor die games. Er is geen nadeel aan het spelen van racespellen in VR, ervan uitgaande dat je niet bewegingsziek wordt. In tegenstelling tot andere soorten VR-spellen heb je bij racespellen in VR geen last van “lopen met de thumbstick”, of rare fysica zoals je handen door muren steken die je uit de ervaring kunnen halen. Je zit gewoon stil in je echte stoel rond te rijden – dat is waarom het zo goed werkt.

Aan de andere kant…

Ik zie sommige mensen op deze VR-fora zeggen dat VR voor hen in het algemeen het spelen op een flatscreen heeft gedood.

Dat is zeker niet het geval voor mij, maar ik kan het eens zijn met de verklaring als we het hebben over racegames. Ik heb het gevoel dat Dirt Rally me heeft verwend. Traditionele racegames voelen niet meer hetzelfde – bijna zinloos voor mij in zekere zin. Ik wil in de auto zitten, niet de auto besturen zoals in een RC – en ik wil de toegevoegde diepteperceptie.

Het ene medium elimineert het andere niet. Het feit dat het verschillende media zijn betekent dat het ene altijd een unieke waarde zal hebben over het andere. Net zoals TV nooit boeken heeft vervangen omdat boeken hun eigen unieke waarde hebben. Formaten kunnen elkaar vervangen binnen hetzelfde medium. Zoals optische schijven VHS-banden hebben vervangen omdat optische schijven objectief superieur zijn en VHS geen unieke waarde heeft. Mediums vervangen elkaar echter niet.

Ieder wat wils

Wat racesims of vluchtsims betreft, hangt het ervan af wat iemand zoekt. Op YouTube is er een Duitser die een installatie met drie projectoren heeft en een enorm ingewikkelde installatie, indrukwekkend eigenlijk, om Elite Dangerous te spelen. Voor mij is dit een no brainer. VR is de manier om te gaan. Hetzelfde geldt voor rijsimulaties, natuurlijk is het goed om een nauwkeurige opstelling te hebben, met een goede stoel, enzovoort, maar het gebruik van monitors daarvoor zie ik persoonlijk als een hindernis in de zoektocht naar realisme.