Welke programmeertalen zijn er eigenlijk voor virtual reality?

Virtual reality (VR) is een snel exploderende technologie; met alleen een VR-headset betreedt de gebruiker spannende nieuwe werelden en de ervaringen die de gebruiker kan opdoen, zijn vrijwel onbeperkt.

Terwijl de technologie zich blijft uitbreiden en er steeds meer bedrijven bereid zijn om een slagje te slaan met VR, blijft één aspect over het hoofd worden gezien. Wie gaat deze ongelooflijke simulaties ontwikkelen? En nog belangrijker, welke vaardigheden moeten deze ontwikkelaars hebben om aantrekkelijk te zijn voor de beroepsbevolking?

Programmeertalen

Zoals met alles, hangt het af van wat je wilt bereiken. Gaming is nog steeds de toptoepassing voor VR-apparaten. Verschillende onderzoeken hebben bevestigd dat als je in de game-industrie wilt werken, de twee beste programmeertalen voor VR-toepassingen C# en C/C++ zijn.

C#

Als je net begint, is het onder de knie krijgen van de Unity game-engine een goede keuze om een aantal redenen. Het is verreweg de populairste game engine. Voor deze engine is C# de populairdere programmeertaal voor het maken van Unity-toepassingen. Het werkt op beide grote besturingssystemen (Windows en iOS) en de meeste VR applicaties zijn geprogrammeerd in Unity. 

Het gebruik van de meest populaire taal voor de meest populaire engine is een ‘virtuele’ no-brainer. Het heeft ook een uitgebreid netwerk van ontwerpers voor het geval je hulp nodig hebt bij de ontwikkeling. Je hebt sneller je gegevens bij de hand, dan met de andere programmeertalen. 

C++

Maar de Unreal Engine is iets krachtiger dan Unity en wordt gezien als de ‘volwassen’ versie. Waarschijnlijk omdat het iets uitdagender is om te leren, wat zeker een belangrijk aspect is qua keuze. De taal van keuze voor deze engine is C++. Als je iets op kleinere schaal wilt ontwikkelen, kun je voor C# kiezen, maar als je groots wilt uitpakken en meer nodig hebt… dan heb je Unreal en C++ nodig. Het hangt er ook van af of het in teamverband wordt ontwikkeld of in bedrijfsverband.

Zoals bijna alles, zijn er voor- en nadelen verbonden aan elk platform. Beide engines hebben gratis versies voor gebruik; Unreal is gratis tot een bepaald bedrag, daarna gelden royalty’s en Unity heeft zowel een gratis versie als verschillende abonnementen. Nogmaals, het loont de moeite om ze grondig te onderzoeken en te beslissen welke het beste werkt voor je. Dat is altijd een belangrijk element.

Java

Naast de twee eerdergenoemde talen, is een andere populaire taal voor het ontwikkelen van VR applicaties Java. Daarmee bedoelen we uiteraard niet het eiland Java mee! Noch de koffie of een Star Wars personage!

Java is een veelzijdige programmeertaal (eeuwen geleden ontwikkeld door Sun), werkt goed voor VR toepassingen die niet noodzakelijk gaming zijn. Net als C# is deze objectgeoriënteerde taal ook nuttig voor cross-platform toepassingen (PC en Mac). In feite is Java vaak het eerste vak dat ingenieurs en majors computerwetenschappen tegenkomen op de universiteit omdat het de nodige toepassingen en functies heeft die nodig zijn voor effectieve VR-ontwikkeling.

Het feit dat Java verouderd is, wil niet zeggen dat het niet veelzijdig is. Java maakt gebruik van oudere code en assisteert bij software-updates. De nieuwe 3D API laat VR-applicaties de nodige 3D-beelden in VR genereren en helpt lichaamsbewegingen goed te tracken. Kortom, Java is een oudere… maar misschien verstandigere programmeertaal voor VR-ontwikkeling. Java heeft zijn waarde getoond door de jaren heen.